Moniuszko łączy pokolenia
Pod takim hasłem odbył się 04 lutego 2020 roku w naszej szkole finał projektu realizowanego w ramach konkursu „Moniuszko w mazowieckich szkołach i przedszkolach”. Organizatorem jest Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli w partnerstwie z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Spotkanie to uświetnili swoją obecności zaproszeni goście: Wójt Gminy Jedlnia – Letnisko – pan Piotr Leśnowolski i Społeczny Opiekun Miejsc Pamięci Narodowej pan Jerzy Chrzanowski, dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej w Natolinie – pan Leszek Pożyczka i wicedyrektor szkoły Beata Baryłka.
Świadomi ogromu pracy, ale i niezwykłej oraz wielkiej przygody, przystąpiliśmy do projektu. Ciężar odpowiedzialności za koordynowanie działań projektowych wzięła na siebie pani Małgorzata Rochowska. Z zainteresowanych uczniów, wyznaczyliśmy grupy projektowe i przydzieliliśmy im zadania, które po połączeniu zaowocowały wspaniałym pokazem umiejętności artystycznych naszych wychowanków. Do uzyskanego efektu końcowego przyczyniły się następujące grupy:
– grupa redakcyjna, która opracowała specjalny numer gazetki szkolnej „Lustro szkoły” poświęcony Stanisławowi Moniuszce. Uczniowie zebrali materiał dziennikarski, na podstawie którego przygotowali ciekawe artykuły oraz fotorelację z przygotowania do projektu. Opiekunem grupy była pani Dorota Nowak – Trzaskoma.
– grupa informatyczna zajęła się informatyczną stroną gazetki szkolnej oraz jej drukiem. Należący do niej uczniowie wzięli udział w atrakcyjnej lekcji informatyki, na której nauczyli się generować kody QR. Za ich pomocą rozpropagowali wiedzę o Stanisławie Moniuszce. Wszyscy z dużym zainteresowaniem odczytywali zaszyfrowane w kodach wiadomości o kompozytorze i jego utworach (zajrzyj tutaj). Ponadto uczniowie stworzyli dwie prezentacje multimedialne. Jedna z nich wykonana została w programie SCRATCH i dotyczyła życia i twórczości kompozytora, druga zaś dokumentowała przebieg pracy wszystkich grup projektowych. Obie wykorzystaliśmy w występie finałowym. Nad pracą grupy czuwała pani Iwona Syta.
– grupa lapbooki – zaprezentowała w niezwykle atrakcyjnej formie informacje na temat życia i twórczości Moniuszki. Uczniowie, korzystając z różnych źródeł informacji, dokonując krytycznej analizy i selekcji materiałów, wykonali lapbooki, czyli tzw. książkę na kolana. Prace zawierały ciekawostki związane z artystą oraz jego pomniki i miejsca pamięci. Ich pracę nadzorowała pani Małgorzata Rochowska.
– grupa plastyczna rozpoczęła swoją pracę nad poszerzeniem wiedzy na temat folkloru i XIX wiecznych tradycji ludowych. Uczniowie stworzyli wspaniałą dekorację w klimacie wiejskiej chaty, w której znalazły się elementy ludowe (pajączki, kilimki, wielobarwna, papierowa dekoracja przedstawiająca motywy ludowe) i włożyli wiele pracy w wystrój sali przed występem finałowym. Uczniowie pracowali pod czujnym i precyzyjnym okiem pani Małgorzaty Szpak
– grupa taneczno -wokalna bardzo intensywnie pracowała nad opanowaniem i wyćwiczeniem podstawowych kroków tańca ludowego. Podczas licznych prób uczniowie doszli do perfekcji, co zaprezentowali w dniu przedstawienia. Włączyli się też w śpiew refrenu „Prząśniczki”, która wybrzmiała w wykonaniu solistki przy akompaniamencie fletów. Nad szlifowaniem talentów artystycznych niestrudzenie pracowały panie Małgorzata Marglewska i Małgorzata Gawor.
– grupa teatralno – artystyczna miała najbardziej złożone zadanie. Na nich bowiem spoczął obowiązek stworzenia autorskiego scenariusza przy pomocy opiekunów grupy. Następnie rozdzielili role i przystąpili do prób czytanych, włączając stopniowo ruch sceniczny. Po odpowiednim dobraniu strojów i pamięciowym opanowaniu tekstu, z dbałością o szczegóły ćwiczyli, ćwiczyli i ćwiczyli… Z czasem dołączyli do nich pozostali artyści: tancerze – prezentujący taniec nowoczesny oraz solistka z piosenką z repertuaru Sylwii Grzeszczak. Zadanie było o tyle trudne, że w występie finałowym uczniowie musieli połączyć pracę wszystkich grup. Dzięki wysiłkowi oraz ogromnemu zaangażowaniu wszystkich uczniów i ich opiekunów, powstało wspaniałe przedstawienie. Nad całością działań czuwały panie: Małgorzata Rochowska i Małgorzata Gawor.
Praca nad interdyscyplinarnym projektem przyniosła wiele wymiernych korzyści całej społeczności szkolnej.
Po emocjonującym występie głos zabrał Społeczny Opiekun Miejsc Pamięci Narodowej pan Jerzy Chrzanowski, który swoją przemową wprowadził nas w XIX wieczny świat muzyki. Nawiązując do tematyki projektu, sam również zaprezentował ciekawą interpretację kurantowej melodii, co spotkało się z ogromnym aplauzem.
Na zakończenie wszyscy stanęli do pamiątkowej fotografii. Całość przygotowań znajdziesz TUTAJ. Finał projektu można obejrzeć TUTAJ